5 redenen waarom je je webapplicatie wilt monitoren

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 11-1-2018
3 minuten leestijd

Het monitoren van een webapplicatie kan je als bedrijf – of eigenaar van een webapplicatie – meer voordelen bieden dan je in eerste instantie zult denken.

Monitoren van een (maatwerk) webapplicatie wordt vaak geassocieerd met het volgende:

  1. Er gaat iets kapot,
  2. Een beheerder krijgt een bericht,
  3. Er wordt gekeken naar het probleem.

Is dit terecht? Voor een overgroot deel misschien wel. Toch blijft het hier niet bij. In deze blog noem ik vijf redenen waarom jouw leverancier de monitoring op orde moet hebben:

1. Verbeteren van Customer Experience

Gaat dit niet hand in hand met bovengenoemd scenario: de beschikbaarheid van een applicatie? Voor een groot deel wel, maar het gaat iets verder. Om Customer Experience te meten, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de performance van een applicatie. Een goede performance draagt bij aan een betere Customer Experience. Het is belangrijk om de latency (ofwel responstijden) van je webapplicatie in de gaten te houden. Zo heeft de bekende webshop Amazon.com ooit onderzocht dat een vertraging van 1 seconde kan leiden tot een daling van 1.6 miljoen in sales per jaar (dit gaat over de omzet van de webshop van Amazon).

Wanneer een gebruiker niet tevreden is, gaan ze snel op zoek naar een alternatief. Wanneer de monitoring op orde is en je grip hebt op responstijden, kun je hier op tijd op reageren.

Overigens is het melden waard, dat een snelle applicatie niet wil zeggen dat de ‘Customer Experience’ ook meteen goed is. Hier is meer voor nodig: goed design, intuïtieve app, handig in gebruik, etc. Wij hebben op deze website meerdere artikelen geschreven over dit onderwerp. Neem hier maar eens een kijkje.

2. Efficiënt omgaan met kosten

Monitoring kan je inzichten geven in het resource verbruik (hoeveel capaciteit is er nodig van de servers) van je webapplicatie. Bij cloud-hosting zijn de kosten inherent aan het gebruik van de services. Belangrijk is te kijken naar weak spots van je applicatie. Dit kunnen onderdelen zijn van je applicatie die veel capaciteit vragen van je servers. Naast dat ze misschien ook nog eens een slechte Customer Experience geven, kunnen ze ook nog eens voor onnodig hoge kosten zorgen. Wanneer je deze spots aanpakt, sla je twee vliegen in één klap.

Is er een trend in gebruik? Misschien dat gebruikers in de loop der tijd de applicatie anders zijn gaan gebruiken. Zijn er bepaalde onderdelen van de webapplicatie die steeds meer óf steeds minder worden gebruikt? Moet er bij worden geschaald of juist niet? Monitoring geeft je voortschrijdend inzicht.

4. Hulpmiddel voor oplossen van problemen

Als er zich onverhoopt toch een probleem voordoet, dan is het belangrijk dat snel bekend is wáár in de infrastructuur of deel van de applicatie het zich manifesteert. Goede monitoring helpt je om dit snel op te sporen. Is het probleem gerelateerd aan netwerk, database of webserver? Monitoring helpt je een eind op weg in de zoektocht.

5. Leren én de applicatie beter maken

Wanneer zich een probleem voordoet in je applicatie, wil je dat het bij deze ene keer blijft. Je wilt herhaling voorkomen. Een logische stap zou zijn om, nadat het is opgelost, de desbetreffende bug op te lossen of om een monitoring rule in te stellen die je op tijd op de hoogte brengt wanneer er weer een risico dreigt.

Ieder kwartaal een advies

Kabisa heeft een afdeling Managed Services die is gespecialiseerd in het beheer en hosten van web-applicaties. Dit kunnen web-applicaties zijn geschreven in Ruby on Rails, Java of Elixir. Maar het kan ook gaan over bedrijfskritische mobiele apps of mobiele platforms. Het analyseren van het monitoringssysteem is een dagelijkse activiteit van onze supportagents die werkzaam zijn bij Managed Services.

Voor onze klanten betekent dit dat we ieder kwartaal een adviesrapport opstellen. Hier worden issues, trends en prestaties belicht in een document wat specifiek voor de desbetreffende applicatie is geschreven. Samen met onze klant kijken we dan welke verbeterpunten er voor het eerstvolgend kwartaal prioriteit krijgt en wordt opgepakt. Neem contact met ons op wanneer dit artikel je interesse heeft gewekt.

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.