Een Conversational Interface in je mobiele app

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 15-6-2017
3 minuten leestijd

Een mobiele app werkt het prettigst wanneer deze natuurlijk aanvoelt bij gebruik. Eigenlijk moet de bediening van een app aanvoelen als een real life conversatie. Een mens is deze communicatievorm gewend en vindt deze prettig. Dit is vooral te danken aan de snelheid en directe feedback die verkregen wordt. Om deze experience in een mobiele app zoveel mogelijk na te bootsen kan een Conversational interface je helpen. Bij Kabisa hebben we ervaring met het bouwen van apps met een Conversational Interface. Sterker nog, het is een component van de Kabisa Mobiele App Toolkit.

Wat is een Conversational Interface?

Bij een Conversational Interface vindt de communicatie tussen een gebruiker en software op een natuurlijke wijze plaats. Het gaat hierbij om een dialoog-gestuurde interface. Voorbeelden hiervan zijn WhatsApp en Facebook Messenger. Bij deze apps vindt er een textbased interactie plaats. Overigens kan een Conversational Interface ook video- of spraakgestuurd zijn. Een mooi voorbeeld van laatstgenoemde is de Amazon Alexia.

Chatbot

In tegenstelling tot apps als WhatsApp en Facebook Messenger, waarbij de ontvanger van een bericht vaak een persoon is, wordt aan een Conversational Interface vaak een chatbot gekoppeld. Het ziet er vaak allemaal simpel uit maar een Conversational Interface is niet alleen een fancy ogende chatbox. De intelligentie zit hem vooral in de backend. En dit is dan ook meteen het lastigste onderdeel. Chatbots zijn ingewikkeld en hier is veel kennis voor nodig.

Conversational Interface in Kabisa Mobile Toolkit

Kabisa maakt gebruik van een Mobiele App Toolkit waaruit we kunnen putten. Een component uit deze toolkit is een compleet functionerende Conversational Interface mét chatbot. Het gaat hier om de implementatie van de volledige User Interface alsmede de backend waarmee gecommuniceerd wordt. De user interface kan compleet op maat worden aangepast en werkt op zowel Android, iOS als Windows Mobile. De backend is ontwikkeld in het krachtige Elixir. Dit is een relatieve nieuwe programmeertaal die sterk in opkomst is. Elixir heeft als onderlaag de taal Erlang, wat ook wordt gebruikt door o.a. WhatsApp. Elixir is ideaal voor de ontwikkeling van chatbots omdat het schaalbaar is en met weinig serverkracht veel verschillende verzoeken tegelijk kan afhandelen.

Bij Kabisa hebben we ervaring met het bouwen van Conversational Interface in combinatie met een schaalbare backend. Samen met Wuunder hebben we een succesvolle app gebouwd. Naast een zeer gebruiksvriendelijke Chat interface bevat deze app ook een intelligente chatbot. Bekijk het filmpje om een idee te krijgen hoe deze app werkt.


Je kunt de Kabisa toolkit zien als een lego doos met blokjes. Een blokje is een functionaliteit van een app. De toolkit zorgt er voor dat een app als blokjes in elkaar kan worden gezet. Een ander voorbeeld van een blokje kan een foto-upload functionaliteit zijn. Het gebruik van de toolkit heeft als voordeel dat de app sneller én goedkoper ontwikkeld kan worden doordat de ontwikkeltijd enorm verkort wordt (het wiel hoeft niet steeds opnieuw te worden uitgevonden).

Meer weten?

Ben je eigenaar van een mobiele app of wil je een app laten ontwikkelen en zoek je een leverancier of app bouwer? Heb je al eens nagedacht over de mogelijkheden van een Chatbot of Conversational Interface? Of ben je misschien geïnteresseerd in andere componenten die de Kabisa Mobile Toolkit biedt? Neem dan gerust contact met op ons op of laat een bericht achter in de comments.

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.