Google Ranking en statische websites

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 26-11-2015
3 minuten leestijd

“The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results”, is een bekende uitdrukking in de internetwereld. Uit onderzoek blijkt dat zelfs 95% niet verder kijkt dan de eerste pagina van Google wanneer ze op zoek zijn naar een product of dienst. In dit artikel vind je meer informatie over een onderbelicht onderwerp wat kan helpen om, op dit gebied, net iets meer onderscheidend te zijn t.o.v. je concurrent: statische websites en hosting. Wanneer deze oplossing goed wordt ingezet, kan dit een zéér positief effect hebben op je vindbaarheid in Google.

Wanneer Google een website indexeert hecht deze veel waarde aan de kwaliteit van de site. Kwaliteit is hier 2-ledig. Zo moet de content van een website goed en uniek zijn. Heb je unieke en goede content, dan zal dit zeer bepalend zijn in de plek die je krijgt in de indexering. Een ander belangrijk onderdeel die de kwaliteit bepaalt heeft te maken met de technische kenmerken van een website.

De meeste traditionele websites bestaan uit een presentatie-laag en een backend met een database. Dit werkt als volgt: Een bezoeker surft naar een website. De browser stuurt hierbij een verzoek naar een server, deze haalt d.m.v. opdrachten naar de database de juiste content op, combineert deze data met een webpagina-document en toont deze vervolgens in uw browser.

Om dit voor elkaar te krijgen heb je een server nodig (vaak Windows of Linux) waarop verschillende server-componenten (zoals een database) draaien.

Wanneer een website “statisch” wordt gehost is er geen database nodig. De pagina’s die worden getoond bestaan uit HTML-bestanden. Deze bestanden zijn reeds in een eerder stadium gebouwd. Op het moment van bouwen is wel gebruik gemaakt van een database met content, maar deze staat los van de website die je als bezoeker te zien krijgt. De gebouwde pagina’s kunnen dus worden bekeken zonder dat hier een complexe of zware webserver voor nodig is. Voor hosting is er alleen een ‘webfolder’ nodig waar HTML-bestanden en afbeeldingen/videos kunnen worden neergezet. Vanwege dit simpele concept is het ontzettend makkelijk en goedkoop om te hosten in de Cloud.

Dynamic Website vs Static Website

Vaak wordt gedacht dat uitsluitend websites met ‘vaste content’ zich lenen voor deze techniek. Dit is onjuist. Ook voor sites waarbij content aan verandering onderhevig is, kan het gebruik van statische websites een enorm voordeel bieden. Denk hierbij aan nieuwssites of blogs. Voor de dynamische onderdelen van dergelijke websites zijn prima aanvullingen te bedenken. Denk hierbij aan een reactie-module van Facebook of Disqus, die prima te integreren is in een static website. Dus ook een nieuwssite kan op deze manier prima worden gehost zonder database of server. Dit heeft ook enorme voordelen qua security, omdat een hacker feitelijk geen toegang heeft tot de bron van de data – maar alleen tot de reeds gegenereerde pagina’s.

Wat heeft dit met Google te maken?

Google kijkt zoals eerder gezegd naar kwaliteit. Snelle en veilige websites krijgen hierdoor een hogere indexering t.o.v. sites die een lange tijd nodig hebben om te laden. Snelheid van een site is in de tijd van smartphones en daarbij niet altijd ideale internet verbindingen een nog belangrijke aspect geworden om de kwaliteit te bepalen van een website. Is je website al voorzien van goede en unieke content, dan kan deze techniek net het verschil maken.

Naast het voordeel in Google, zijn er nog tal van andere voordelen te benoemen wanneer je gebruik maakt van een statisch website oplossing. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld dat het uiterst schaalbaar is, veilig en goedkoop gehost kan worden. In een latere blogpost hier meer over.

Ga je beginnen aan een project en ben je geïnteresseerd in bovengenoemde oplossing, neem contact op met Kabisa

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.