Het einde van de mobiele app

Of ja een soort van...

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 1-12-2016
5 minuten leestijd

Wanneer we het vroeger (zo’n 5 jaar geleden) hadden over een mobiele app, bedoelden we eigenlijk een stand-alone mobiele app. Je verwacht misschien dat ik met “het einde” bedoel dat de mobiele app vervangen zal worden door iets anders, bijvoorbeeld een webapplicatie.

Nee, ik bedoel dat een app tegenwoordig tegenwoordig vaak meer is dan een app alleen — iets groters. De term app is niet langer meer dekkend. Daarom past de naam mobiel platform veel beter. De app zelf is hier slechts onderdeel van. Vandaar dat ik in mijn titel spreek over een einde.

mobiel app vs mobiel platform

Bij Kabisa weten we als geen ander dat er bij een mobile app project meer komt kijken dan alleen programmeren en publiceren naar Google Play of the App Store. Zeker als je het hebt over een bedrijfs app zijn er meer onderdelen (zoals externe systemen) die een rol spelen.

De transitie van app naar platform is al enkele jaren bezig. Dit heeft behoorlijk wat impact op alles wat met mobiele apps of mobile app development te maken heeft. Denk hierbij aan het ontwikkelproces van de app, maar ook security en beheer. Kabisa is onlangs geïnterviewd door appspecialisten.nl. In dit interview, wordt dit verschil ook al uitgelegd. In deze blog ga ik nog wat dieper in over wat er komt kijken bij het beheer van een bedrijfs app of platform.

Een app is tegenwoordig, in veel gevallen, niet meer dan een interface. Bij een app ligt de focus vooral op de gebruikerservaring en User Experience. De ingewikkelde logica en berekeningen die soms nodig zijn worden niet op het mobiele device zelf gedaan, maar vinden vaak op een andere plek plaats. Meestal op een server ergens in de cloud. Dit geldt zeker voor een bedrijfs app die bijna altijd een koppeling heeft met een bestaand systeem. Ook wordt logica vaak hergebruikt en niet volledig opnieuw geprogrammeerd wanneer er een mobiele app aan wordt gekoppeld. De functie van een bedrijfs app is dus meestal anders dan van persoonlijke apps of spelletjes. Vandaar dat deze vaak een extra toegang of interface zijn naar een bestaande bedrijfskritische omgeving.

Medeverantwoordelijk voor de trend dat apps meer een interface zijn is de technische infrastructuur van het mobiele netwerk. Deze is afgelopen jaren sterk verbeterd. Op een paar dorpen na, is er in Nederland een volledige 4G dekking. Mobiel toegang tot internet is tegenwoordig een commodity. Hierdoor kunnen de apps van tegenwoordig veel beter integreren met externe services en servers. Always Connected

..Ik hoor je denken.

“Als dat waar is, waarom heb ik dan nog zo’n peperdure superfancy smartphone nodig?”

Dit is nog steeds belangrijk. Voor de meest optimale user experience heb je een apparaat nodig waar je goede foto’s en videos mee kunt maken. Een apparaat dat handzaam is, genoeg opslagruimte heeft en ook nog eens snel is in gebruik.

Omdat we niet meer spreken over een app maar een platform, dwingt het ons anders te denken over beheer, security en het development proces van een platform. In de volgende paragrafen licht ik ze verder toe.

1. Beheer en onderhoud

Wat verstaan we onder het beheer van een mobiel platform? Allereerst moet een app ook blijven werken na een upgrade van het OS van het mobiele apparaat. Zo worden OS updates bij Apple (meestal) aangekondigd en wordt er eerst een Beta-versie uitgebracht voor developers. Zo krijgen deze de mogelijkheid om de app te updaten vóór dat deze beschikbaar wordt gesteld voor het grote publiek. Heb je een beheercontract of een soortgelijke overeenkomst met je ICT leverancier dan hoef je daar als bedrijf of app eigenaar niet druk om te maken. Dit hoort immers bij het beheer.

Dat het beheer van een mobiel platform verder gaat dan alleen de app op het mobiele device begrijp je waarschijnlijk wel. De systemen waar vanuit de app mee gecommuniceerd wordt, zijn ook heel belangrijk. Wanneer deze servers niet werken of mankementen vertonen, is de app ook niet bruikbaar. Dus ook deze systemen worden gemonitord en beheerd.

Wat er precies valt onder het beheer van een specifiek mobiel platform spreek je doorgaans af met je IT leverancier. Dit kan door het opstellen van een SLA (Service Level Agreement). De kosten van het beheer zijn afhankelijk van een aantal factoren zoals de groei van de app, reactietijd bij incidenten en het service window.

Zeker bij een bedrijfs app is het belangrijk dat er een onderhoudscontract is. Soms wil je dat een verandering in een app snel kan worden doorgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan een wetswijziging die verplicht dat een bepaalde functionaliteit in het mobiele platform wordt aangepast. Bij goede afspraken kan er snel worden geschakeld door de beheerpartij, zonder dat je zelf op zoek hoeft te gaan naar een developer.

2. Security

De meeste mobiele apps maken gebruik van een interne database waar belangrijke app gegevens (bijvoorbeeld gebruikersgegevens) worden geslagen. In plaats van centrale opslag, heeft deze database tegenwoordig de taak van caching of synchronisatie. De synchronisatie met een externe server, gebeurt meestal in de achtergrond zonder dat je hier iets van merkt. Dit zorgt ervoor dat de gegevens sneller kunnen worden geraadpleegd door de app. Denk hierbij aan de afbeeldingen en video’s die WhatsApp op je telefoon opslaat. Hierdoor hoef je niet steeds de gegevens opnieuw te downloaden wanneer je ze wilt bekijken. Dit zorgt voor een betere app performance en een positieve gebruikerservaring.

De externe locatie waar de data wordt opgeslagen krijgt een steeds belangrijker onderdeel in het geheel. Dat deze data niet alleen op je app wordt opgeslagen maar ook daarbuiten maakt het belangrijk dat deze server goed wordt beveiligd. De server moet daarom pro-actief worden gemonitord en voorzien worden van de laatste patches en security-updates. Daarnaast is het raadzaam om de data encrypted op te slaan, zodat mocht deze in handen komen van kwaadwilligen, er geen misbruik van gemaakt kan worden. In een onderhoudscontract met je IT leverancier is het belangrijk dat dit middels afspraken goed is vastgelegd.

HTTPS

Apple heeft onlangs aangegeven dat al het verkeer tussen apps en externe services moet worden verstuurd middels het HTTPS-protocol. HTTPS zorgt voor een secure verbinding tussen de app en de server waarmee gecommuniceerd wordt. Dit moet geregeld zijn vóór het eind van 2016. Wanneer je dit niet doet, bestaat de kans dat je app wordt verwijderd uit de app store.

3. Development

Een platform is meeromvattend dan een app. Dit heeft ook impact op de manier van development. Waar men bij het ontwikkelen van vroegere apps meer op zoek was naar een app ontwikkelaar, heeft men bij een platform meer behoefte aan een volwaardig software huis dat gewend is om maatwerksoftware te ontwikkelen.

Een mobiele platform developer moet vaak kunnen ontwikkelen voor verschillende platforms (zoals android of iOS), maar zal ook meer moeten weten van de services waarmee geïntegreerd wordt. Zo zal de developer nauwer betrokken zijn met de techniek van de API of andere gebruikte webservices. Deze componenten maken namelijk ook onderdeel uit van het platform.

Conclusie

“Het einde van de mobiele app” klinkt misschien een beetje flauw en is natuurlijk niet helemaal waar. Maar vaak realiseert men zich niet dat er meer nodig is dan de app alleen. Dit heeft ook invloed op de kosten. Dus houd hier rekening mee en voorkom verrassingen. Ben je geïnteresseerd geraakt? Neem dan gerust contact op met Kabisa

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.