Maatwerk: Inhuren van software­specialisten? De oplossing voor durvers!

Ralph deguelle

Geschreven door Ralph Deguelle op 1-3-2016
5 minuten leestijd

Heb je ooit met een groot software project te maken gehad? Wel eens getwijfeld tussen inhuren van mensen voor je project of het uitbesteden van een project? Hoe ga je om met de hoeveelheid kennis en flexibiliteit die je daarbij nodig hebt? Wanneer kies je voor de één of de ander?

In dit artikel beschrijf ik een manier waarmee je je team van een software project op een betere manier kunt samenstellen. Het werk is leuker en productiever. Meer resultaat. Kortom: Jij wordt blijer.

Voor durvers. Dat wel.

Ok, wat is het probleem?

Je wilt een dienst of product creëren waarvoor je software nodig hebt. Deze software bestaat nog niet. Het idee is namelijk vernieuwend. Of zelfs innovatief. Je hebt dus maatwerk software nodig. Je weet dat het geen kleine klus is. Je kunt het niet zelf en je hebt hulp nodig. Je wilt het project goed aan kunnen sturen. Liefst dagelijks. Het bedrijf waar je voor werkt heeft namelijk geen ervaring met het uitbesteden van dit soort projecten. Of het uitbesteden van een project is voor jouw organisatie al te vaak fout gegaan. Het resultaat moet goed zijn. Je bent op zoek naar specialisten.

Wat speelt er bij het inhuren van softwarespecialisten?

Hierbij huur je specialisten in die voor een vastgestelde tijd in een teamverband onder jouw leiding aan het product werken. Voordeel is de nabijheid van de mensen. De betrokkenheid die je kunt creëren bij het team dat je samen stelt. En je ziet iedereen op dagelijkse basis het werk verrichten. Je invloed is groot. Je kunt veel bepalen. Je móet veel bepalen: Welke tools zet je in? Welke ontwikkelstraat zet je op? Maak je gebruik van continuous deployment? Welke methodiek hanteer je? Welke technieken gebruik je? Welke koers vaar je als andere technieken later beter blijken te zijn? Welke kennis heb je nodig? Hoeveel? Kies je voor specialisten met hoge productiviteit? Of voor generalisten die van meer markten thuis zijn – maar minder productief? Als je specialist voor een bepaalde feature even een ander soort kennis nodig heeft, mag hij dat dan op jouw kosten gaan leren, of loont het om iemand anders in te huren?

Herken je de blik in de ogen van de ontwikkelaar ‘Was mijn collega maar hier, die zou dit kleine klusje sneller doen’ ? Of de twijfel die je voelt als je het ‘advies’ krijgt om collega X in te huren. Je hebt iemand maar een paar dagen nodig, maar je afdeling inkoop denkt alleen in maanden? Zie je het budget al slinken?

En wat doe je als je project moet opschalen? Ga je meer mensen inhuren? Weer alles uitleggen bij je afdeling inkoop? CV’s uitvlooien, gesprekken voeren.

En als je dan na enkele weken iemand hebt gevonden, dan is deze ontwikkelaar niet meteen productief. Hij moet zich inwerken. Niet alleen in jouw domein of techniek, maar het team moet zich opnieuw vormen. Mensen moeten elkaar weer leren kennen. Wennen aan elkaar. Hoeveel management tijd kosten al deze beslissingen wel niet? Jij wilt toch gewoon door?

De oplossing voor durvers.

Naar aanleiding van een aantal succesvolle trajecten hebben we een aanpak gevormd met de volgende kenmerken.

Vorm werkpakketten waarbij een aantal uren gedefinieerd zijn.

Dit is anders dan het inhuren van bijvoorbeeld 3 FTE voor een jaar lang. Je werkt met kleinere eenheden. Dit kan bijvoorbeeld een pakket van 500 uren zijn. Voor je afdeling inkoop is dit makkelijk. Zij zijn gewend om óf mensen in te huren óf producten in te kopen. Specifieke mensen inhuren voor een vastgestelde termijn doe je dus niet meer. De werkpakketten noem je intern ‘producten’ of ‘modules’. Dit snapt inkoop. Hierdoor heb je zelf ook meer invloed op de cashflow en kun je zelf het tempo van werk bepalen.

Het project wordt uitgevoerd op de locatie van je leverancier.

Dit lijkt wat onwennig. Het lijkt zelfs op het compleet uitbesteden van een project i.p.v. een eigen team creëren door het inhuren van specialisten. In deze constructie biedt het voornamelijk voordelen. Door de ‘werkpakketten’ bevordert dit de flexibiliteit van ontwikkelaars. Ze kunnen altijd een collega inschakelen. Het maakt niet uit wie het werk uitvoert. Je hebt immers de beste kennis nodig op het moment. Eigenlijk beschik je niet over de kennis van 1 ontwikkelaar, maar over de kennis van alle ontwikkelaars van je leverancier.

Vaak ontstaan hierdoor nieuwe creatieve inzichten. Op een natuurlijke manier wordt meer denkkracht betrokken bij je product, zonder dat daar extra investering voor nodig is. Ontwikkelaars vragen sneller een collega om advies dan dat ze aan jou het advies geven iemand anders in te huren voor een onderdeel. Door meer samenwerking en diversiteit is het werk ook leuker.

Even een nieuw design uitproberen? Of een bepaald probleem tackelen? Dit is vaak goedkoper en veel sneller door dit door de collega specialist op te laten pakken.

Doordat het van nature al collega’s zijn, kennen ze elkaars werkwijze. Een half woord is genoeg. Geen ‘wennen’ aan het team dus.

O, ja. Onderhoud van de ontwikkelstraat en tooling laat je natuurlijk gewoon de leverancier regelen. Alweer een kopzorg minder.

Let op: Je zult worden verrast met meer creatieve oplossingen en meer resultaat. Gegarandeerd.

De leverancier is verantwoordelijk voor de rapportage van uren of werkpakketten.

Dit hoef je als opdrachtgever dus niet meer zelf te doen. De software leverancier krijgt vertrouwen en levert daarvoor een stuk administratie op dat je nodig hebt voor de noodzakelijke processen in je organisatie. Het enige wat je moet doen is het vormen van logische werkpakketten.

Maak nog steeds ruimte voor dagelijkse communicatie.

Zorg dat je net zo toegankelijk bent als dat de mensen bij jou op kantoor zouden werken. Maakt niet uit welke moderne middelen je gebruikt. Telefoon, Skype, Hangout, Screensharing. Alles wat laagdrempelig is en voor jou werkt.

Zoek wekelijks face-to-face contact.

Naast het dagelijks contact is regelmatig persoonlijk face to face contact belangrijk. Dit is toch de enige manier om gevoel te blijven houden met mensen. Ga eens de deur uit. Is voor jezelf ook leuk. Vanuit het kantorencomplex van het grootbedrijf voelt dit vaak ook nog als een uitje.

Voorwaarde

Bij alle succesvolle aanpakken zijn er uitgangspunten en voorwaarden. Dit is de belangrijkste: Er is vertrouwen. Omdat je bijvoorbeeld al een tijd met het bedrijf of met 1 of meer ontwikkelaars hebt samengewerkt. Of omdat je ziet dat de resultaten gewoon goed zijn en niet meer stuurt op input, maar op output. Resultaat en fijn samenwerken is het enige dat telt, toch?

Wil je meer weten over deze subtiele, maar zeer resultaatgedreven oplossing voor (enterprise) bedrijven die durven? Laat een bericht achter in de comments of neem contact op met Kabisa.