Oh nee, geen MVP!

Ralph deguelle

Geschreven door Ralph Deguelle op 6-9-2018
4 minuten leestijd

Bij het ontwikkelen van een nieuw idee wordt al snel gesproken over een MVP. Een Minimal Viable Product. Een tijd geleden alweer, hebben we hier al een blogpost aan gewijd.

Net zoals met veel termen in de IT: ze worden bedacht om duidelijkheid te scheppen. Echter na een tijd is de betekenis zo verbasterd dat niemand meer echt goed weet wat er wordt bedoeld. Het gedoe is helemaal compleet als een team pas tijdens het ontwikkeltraject erachter komt dat een term zoals MVP onderdeel is van de spraakverwarring.

geen mvp

Om ervoor te zorgen dat iedereen het over een zelfde begrip heeft is het goed om in de beginfase ook andere concepten dan MVP te bespreken. Zoals een MMF, MMR of MMP. Door heel bewust de verschillen tussen deze begrippen te benoemen in een verkooptraject of in een CoPrep fase zorg je ervoor dat je samen met je partner of klant over dezelfde dingen praat. Beter begrip. Realistische verwachtingen. Meer succes.

Ok, wat hebben we dan allemaal?

MVP, MLP, MSP en ook nog MMF en MMP

Eerst een aantal definities:

Minimal Viable Product

mvp

Dit is een versie van een nieuw product die met de minst mogelijke inspanning is gemaakt om gevalideerd te leren van klanten. Om experimenten te kunnen doen zodat je erachter komt wat klanten nu echt willen. Ze lijken meer op prototypes dan een echt eindproduct. Een team test het MVP dan ook bij een kleine groep van je (potentiële) klanten om een idee te testen. Daar data over te verzamelen om er zodoende van te leren. MVP’s worden gebruikt om de features te vinden waarin je klanten écht geïnteresseerd in zijn.

Om de grootste spraakverwarring maar meteen aan te geven: Een MVP is dus geen Minimal Marketable Product!

Geschrokken? Of niet? Lees gauw verder:

Minimal Marketable Feature (MMF)

mmf

Dit is het kleinste stuk functionaliteit dat waarde heeft voor de organisatie die het levert en de mensen die het gebruiken. Een MMF is een onderdeel van een MMR of een MMP.

Minimal Marketable Release (MMR)

mmr

Succesvolle producten groeien in stappen (incrementeel) vanaf het moment dat ze worden aangeboden aan de markt. Elke ‘major’ increment wordt dan aangeduid als een release. Een MMR is een versie van het product met de kleinste set features die in de huidige behoeften van de klant voorziet. MMR’s worden gebruikt om de time-to-market tussen releases te verkleinen. Dit door samenhangende functies van een release te reduceren tot de kleinste stap die nog nieuwe waarde voor klanten en gebruikers oplevert.

Minimal Marketable Product (MMP)

mmp

Een MMP is de eerste inzet van een Minimal Marketable Release. Een MMP is gericht op de eerste gebruikers. Typisch innovators en early adapters. De kunst is een MMP te ontwikkelen voor een kleine groep – en niet meteen de massa – om daarmee te focussen op de belangrijkste functies die deze mensen zullen verrassen. Een MMP is een hulpmiddel om de initiële time-to-market te verkorten omdat het sneller kan worden ontwikkeld dan een feature-rijk product.

Tot nu toe nog redelijk overzichtelijk, maar hoe zit het dan met MLP en MSP?

Daar begint het gedonder al.

Minimal Loveable Product (MLP)

mlp

MLP kan staan voor Minimal Loveable Product óf Minimal Learnable Product. In de definities hierboven hebben we al gezien dat het MVP bedoeld is om te leren. Die hebben we al. Dus een mooiere term om apart te gebruiken is Loveable. Wat is er nodig om een kleine groep mensen van je product te laten houden?

“It’s better to build something that a small number of users love, than a large number of users like”

Zie ook de uitleg bij Minimal Marketable Product. De term Minimal Loveable Product geeft nog iets beter aan dat design en gebruikersgemak hier een sterke focus moeten hebben.

Minimum Sellable Product (MSP)

msp

En Minimum Sellable Product dan? Dit is een versie van het MLP die je ook echt kunt verkopen. De gebruikers moeten uiteraard eerst van je product kunnen houden voordat ze het kunnen kopen. Daar ligt dan ook meteen het verschil. Om een product echt te kunnen verkopen moet je wellicht nog wat zaken toevoegen. Een hoger niveau van veiligheid, additionele admin mogelijkheden, integraties met bestaande producten etc. Een mooi voorbeeld van een MSP is een onze eigen kudo meter. Dit is een mobiele app waarbij collega’s elkaar kudo’s(complimenten) kunnen geven. Deze app heeft inmiddels de status MVP bereikt, maar mist nog wat essentiële onderdelen om het verkoopklaar te maken. Denk hierbij aan een betaalmodule om de kudo meter als bedrijf te kunnen kopen, of een bepaalde authenticatie mogelijkheden die er nog niet in zitten.

Hoe dan ook, ik denk dat het niet uit maakt welke definitie je gebruikt, als je ze maar bespreekt met je team en de klant.

…Welke gebruik jij?

Meer weten over het uitvoeren van succesvolle IT projecten? Wil jij samen met Kabisa een M[vul twee willekeurige letters in] met ons ontwikkelen? Neem dan eens contact met ons op.

Bij Kabisa staat privacy hoog in het vaandel. Wij vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de data die onze bezoekers achterlaten. Zo zult u op onze website geen tracking-cookies vinden van third-parties zoals Facebook, Hotjar of Hubspot. Er worden alleen cookies geplaatst van Google en Vimeo. Deze worden gebruikt voor analyses, om zo de gebruikerservaring van onze websitebezoekers te kunnen verbeteren. Tevens zorgen deze cookies ervoor dat er relevante advertenties worden getoond. Lees meer over het gebruik van cookies in ons privacy statement.