QR code = flop. Of toch niet?

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 13-11-2017
3 minuten leestijd

QR codes zijn niet nieuw. Sterker nog, het fenomeen bestaat al meer dan 20 jaar. Voor degene die niet precies weet wat het is, komt ie: QR staat voor ‘Quick Response’. Een QR code is eigenlijk vergelijkbaar met een barcode — alleen in een QR code kan er meer informatie worden opgeslagen.

Ook al zie je met regelmaat de QR codes opduiken, van een echt succes is eigenlijk geen sprake. Misschien komt dit doordat dat de QR code te pas en te onpas wordt ingezet? Sommigen beweren zelfs dat de QR code één grote flop is. Maar klopt dit eigenlijk wel?

Waarom geen succes bij consumentenmarkt?

QR codes voor dagelijks gebruik; velen vinden ze maar vervelend en irritant. Dit is verklaarbaar:

De voordelen die je als consument ervaart, wegen vaak niet op tegen bovengenoemde nadelen. Als het doel is gebruikers een website te laten openen, is het vaak bijna net zo makkelijk om de website even in te typen. Het openen van een scan app en de acties die daarmee gepaard gaan, kosten doorgaans even veel tijd als de link even intypen. Om deze reden wordt het vaak helemaal niet gebruikt.

Een flop dus? Nou ja, misschien is het voor deze markt minder geschikt.

Maar als je kijkt naar QR codes in combinatie met de zakelijke markt, dan zijn er wel degelijk mogelijkheden en slimme toepassingen te bedenken.

QR codes voor mobiele apps voor bedrijven

Het gebruik van een mobiele apparaat als scanapparaat is een interessante gedachte. Denk bijvoorbeeld aan het scannen van QR codes in de volgende (bedrijfs) situaties:

Kortom, er zijn genoeg scenario’s te bedenken waarbij een QR code je helpt om processen te vereenvoudigen.

Mobile App Toolkit

Kabisa maakt gebruik van een mobile app toolkit waaruit we kunnen putten. Zie onze toolkit als een Lego-doos met vele blokjes die we telkens opnieuw gebruiken voor mobile apps voor onze klanten. Met onze toolkit richten wij ons met name op bedrijven en processen die herhaaldelijk voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan technische componenten, zoals het lokaal opslaan van (mobiele) data maar ook functionele processen zoals account/gebruikers beheer, chat-interfaces, foto-bewerking (annotaties), etc. Onze toolkit is modulair opgebouwd waardoor we functionaliteit telkens kunnen aan- en uitschakelen.

Bij Kabisa bouwen wij mobiele apps voornamelijk voor de zakelijke markt. Het gaat dan om bedrijfskritische mobiele apps. Voor verschillende klanten hebben wij hier gebruik gemaakt van ons QR code component. Voor ons een reden om deze toe te voegen aan de mobile app toolkit.

Sinds kort hebben wij aan deze toolkit ook een QR code component toegevoegd.

Cross-mobile platform!

We maken niet alleen gebruik van een uitgebreide toolkit, maar we beschikken over een techniek waarmee onze apps cross-platform ontwikkeld kunnen worden. Dat betekent dat we een applicatie direct kunnen ontwikkelen voor alle platformen en devices. Onze apps ondersteunen out-of-the-box iOS, Android en eventueel Windows Phone. Daar blijft het echt niet bij, onze apps werken op smartphones, tablets en zélfs in de browser op de desktop PC. Dit in tegenstelling tot Native app ontwikkeling waarbij de app voor elk platform en device opnieuw ontwikkeld moet worden. Dat levert onze klanten een kortere time-to-market en flinke kostenbesparingen op.

Denk je er over om een mobiele app te laten bouwen? Kan het toepassen van QR codes in combinatie met een mobiele app er voor zorgen dat processen worden versimpeld? Of ben je geïnteresseerd in onze mobile app toolkit? Informeer dan eens bij Kabisa, wij helpen jou en je organisatie graag op weg!

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.