Wat is “Content as a Service”?

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 23-10-2015
2 minuten leestijd

Content as a Service, ook wel CaaS, is een nieuw type CMS. In tegenstelling tot een traditionele CMS, die zich zelf promoten als “software voor het beheren, ontwerpen en publiceren van content” is CaaS juist alleen bedoeld voor het beheren van content. Hoe deze presentatie precies wordt getoond en waar deze naar toe wordt gepubliceerd staat hier buiten.

Klinkt vaag?

Verschillen traditioneel CMS en CaaS?

Ontkoppelde aanpak: Bij CaaS is de front-end (presentatie) en de backend (content storage), altijd gescheiden. Deze scheiding vereenvoudigt de infrastructuur en zorgt er voor dat de verschillende componenten kunnen doen waar ze goed in zijn.

Content gescheiden van presentatie: Het CMS wordt alleen gebruikt voor het leveren van content, zo kan er bijvoorbeeld per platform of product een apart design worden geimplementeerd. Denk hierbij aan een website voor een bedrijf, product of campagne met daarnaast een mobiele app, die een deel van de content gebruikt, maar hiervoor dezelfde service gebruikt in plaats van een tweede CMS.

Cloud setup: De content bij CaaS wordt opgeslagen in de cloud. Wanneer je als gebruiker de content wilt gebruiken voor een website, webapplicatie of mobiele applicatie hoeft je je geen zorgen te maken over het opzetten of beheer van de infrastructuur.

Wanneer kies ik voor CaaS?

Er is niet één CMS wat een oplossing biedt voor alle problemen. Zo kan bijvoorbeeld WordPress uitermate geschikt zijn voor een persoonlijke blog, maar weer minder geschikt voor een geavanceerde webapplicatie. Ook een CaaS-CMS is niet overal geschikt voor. Maar waar is het wel slim om te gebruiken?

CaaS wel of niet voor iedereen?

Maar, als CaaS zo goed is, waarom gebruikt het iedereen dan niet al lang?

Dit heeft vooral te maken dat CaaS, net als een traditionele CMS, niet voor elk doel de meeste geschikte oplossing is.

Het is bijvoorbeeld niet de beste oplossing voor een relatief eenvoudige website met een standaard layout. De investering is het in dit soort gevallen meestal niet waard: hiervoor zijn andere oplossingen vaak beter (zoals Drupal of WordPress). Deze zijn in dit soort gevallen velen malen goedkoper. Ook complexe sites met veel gepersonaliseerde data of user-generated content lijken geen goede CaaS kandidaten, maar het tegendeel is waar: juist doordat de content als een service wordt gebruikt en geen onderdeel uitmaakt van de applicatie, kan een site eenvoudiger worden uitgebreid met logica om hiervoor de benodigde functionaliteit te leveren.

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.