Weet je wat je als bedrijf allemaal met WhatsApp kunt doen?

Bijna niemand weet het..

Joery

Geschreven door Joery Vreijsen op 16-3-2017
3 minuten leestijd

Wist je dat je WhatsApp kan koppelen aan een bestaande bedrijfsapplicatie of maatwerksoftware? Dit biedt talloze mogelijkheden voor het verbeteren van je dienstverlening. WhatsApp is ontzettend populair en het heeft een ontzettend brede doelgroep — zeg maar gerust wereldwijd, van tieners tot bejaarden. Een wereld zonder WhatsApp is bijna ondenkbaar. Want laten we eerlijk zijn, wie gebruikt er tegenwoordig nog SMS? WhatsApp heeft SMS bijna volledig verdreven.

Er zijn veel voordelen van WhatsApp te noemen t.o.v. SMS. Ik noem er enkele:

Omdat WhatsApp al door zoveel smartphone gebruikers wordt gebruikt is het een enorm laagdrempelig communicatiemiddel. Dat verklaart ook mede het succes van de Buurtpreventie WhatsApp groepen. Gebruikers zijn lui en hebben vaak geen zin om veel inspanningen te doen om een app te gaan gebruiken. Een app downloaden in een App Store kan dan al een drempel zijn. Daarom is het ook ontzettend moeilijk om gebruikers zover te krijgen om via een een andere app, berichten naar je te laten sturen. Ook een reden dat custom webcare of heldesk apps vaak niet leiden tot een succes.

Heel veel bedrijven weten niet dat je kunt integreren met WhatsApp. Alhoewel WhatsApp zelf (nog) geen mogelijkheid aanbiedt om deze functionaliteit te benutten, zijn er wel mogelijkheden om dit zelf te bouwen. En dat hebben we bij Kabisa met succes gedaan!

WhatsApp als koppeling met je eigen systeem

Kabisa heeft een component ontwikkeld waarmee je WhatsApp berichten kunt verzamelen en verwerken. Daarnaast zorgt de koppeling er voor dat de gebruiker feedback ontvangt nadat hij/zij een bericht heeft verstuurd. De kracht van het WhatsApp-component is dat het te koppelen is met elk soort maatwerk- of standaard softwarepakket (mits het softwarepakket koppelingsmogelijkheden heeft). Door het koppelen met bestaande systemen is er veel mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een chatintegratie met een klantensysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van artificial intelligence. Zo kunnen makkelijke vragen worden beantwoord zonder dat hier een medewerker aan te pas komt, en moeilijke vragen worden doorgestuurd naar het bedrijfsysteem wat wordt gebruikt als communicatiemiddel met klanten.

Live voorbeeld

Ben je benieuwd naar een voorbeeld van een whatsapp integratie, stuur dan eens een bericht naar + 31 6 31553413 of bekijk de video hieronder en laat je overtuigen van de kracht.



Meer informatie?

Ben je geïnteresseerd geraakt en wil je meer weten over de mogelijkheden met WhatsApp en de integratie van je eigen bedrijfssysteem? Kabisa is gespecialiseerd in het ontwikkelen van maatwerksoftware en integratieoplossingen. In deze blog wordt er specifiek over WhatsApp geschreven maar uiteraard is het ook mogelijk om te koppelen met andere chatsystemen (Bijvoorbeeld Facebook). Neem gerust contact op met Kabisa wanneer je hier meer over wilt weten. Wij helpen je graag verder.

Joery

Joery Vreijsen

Software engineer met een hart voor innovatie, en altijd opzoek naar nieuwe uitdagingen! In de weekenden drummer, en Formule 1 fan.