Wie bepaalt nu het succes van je software?

En nee, het is niet de opdrachtgever of de ontwikkelaar

1b7380a

Geschreven door Sander Voerman op 21-9-2016
4 minuten leestijd

Je hebt een droom, ziet een opportunity of hebt een nijpend probleem. Je ziet mogelijkheden om een oplossing te maken met behulp van (maatwerk)software. Met veel geld bouw je de software van je dromen. Het software team heeft de opdracht excellent uitgevoerd en je bent razend enthousiast. Eigenhandig test je de software; het werkt feilloos en biedt een oplossing voor al je wensen. Met bombarie zet je de oplossing in de markt, online, in de app store.

De downloads of het aantal bezoekers valt echter tegen. Omdat het vast wel zal liggen aan de ‘onbekendheid’ investeer je nog een klein kapitaal in marketing. Tijdelijk stijgt het aantal gebruikers maar valt dan toch weer terug. Na een jaar trek je gedesillusioneerd de stekker eruit.

Waar is het mis gegaan? De software lost toch al je problemen op? Waarom zag niemand dat? Er zijn niet eens concurrenten.

Bovenstaand scenario komt vaak voor. Bij analyse achteraf blijkt vaak dat het probleem van de opdrachtgever wel is opgelost, maar dat de gebruikers daar zelf nauwelijks of geen voordeel bij hadden. Of dat de moeite die gedaan moest worden niet in verhouding stond met het voordeel. Of dat het effect zo op de lange termijn lag dat ze de interesse verloren. Of dat de presentatie van de oplossing ver buiten hun eigen belevingswereld lag.

Succesvolle software lost een acuut probleem van de eindgebruiker op. En heeft als prettig bij-effect dat het ook jouw droom verwezenlijkt.

Gebruikers doen een investering in het ontdekken, downloaden en leren van nieuwe software. Dat moet de moeite waard zijn anders zijn ze teleurgesteld of, erger nog, boos.

Vaak denken opdrachtgevers daar zelf goed over nagedacht te hebben. Ze zijn zelf tenslotte ook gebruikers en zien mogelijkheden die nog niemand anders gezien heeft. Toch blijkt dan vaak dat de andere gebruikers niet helemaal dachten als de opdrachtgever. Of niet helemaal hetzelfde probleem deelden.

Zelfs de meest ervaren ontwerpers of software architecten trappen nog in de val dat ze denken te kunnen voorspellen wat gebruikers willen of nodig hebben. Er is echter een manier om de frustraties uit bovenstaand scenario te voorkomen.

User Centered Design

Een methodiek om tot ontwerpen te komen die beter aansluiten bij de belevingswereld van de eindgebruiker is Design Thinking, een vorm van User Centered Design.

design thinking

Je weet niets van je gebruikers als je ze niet ontmoet. Je kan alleen inzicht verwerven in de belevingswereld van de eindgebruiker als je deze spreekt, betrekt in het ontwerpproces, als je goed luistert. Aannames zijn pas geldig als je ze getest hebt. Met echte mensen. Met prototypes en voorbeelden.

Design Thinking kan waarde toevoegen aan een project met de vijf volgende stappen:

Emphatize

Leer de potentiele gebruikers van je product of dienst goed kennen. Dit is mogelijk met gepaste interview technieken, door ze te observeren in hun omgeving of door een tijd hun rol over te nemen.

Define

Verwerk je bevindingen en definieer of herdefinieer het probleem dat je probeert op te lossen. Met nadruk op het oogpunt van de gebruiker.

Ideate

Genereer een groot aantal ideeën om het probleem op te lossen. Genereer er zoveel mogelijk om tot werkelijke innovatie te komen. Het eerste idee is meestal te algemeen en niet echt innovatief.

Prototype

Om ideeën snel te valideren is een prototype vaak de meest eenvoudige methode. Het hoeft niet high-def te zijn. Het illustreert een idee op een manier die getest kan worden om te zien of het werkt. Door een interactieve schets te hebben kunnen gebruikers hier feedback op leveren, wat een stuk makkelijk is dan feedback geven op een abstract idee.

Test

Test het prototype met potentiële eindgebruikers om te zien wat werkt en wat niet, zodat het de oplossing verfijnt kan worden. Herhaal deze stappen totdat er een oplossing ontstaat die alle partijen gelukkig maakt. Door gebruik te maken van kleine stappen kan er snel bijgeschaafd worden.

Design Thinking past perfect in een agile development proces. Beide zijn iteratief en kunnen parallel plaatsvinden. Vaak is het wel een aanrader om bij de start van een project een eerste beeld te vormen van de eindgebruiker in een zogenaamde sprint 0, waarin het algemene concept wordt onderzocht, getest en verfijnd.

Het gebruik van User Centered Design is geen garantie op succes maar vergroot de kans erop enorm. Het leidt tot meer innovatie, gelukkige gebruikers en opdrachtgevers en zorgt ervoor dat je tijdens de bouw van de software makkelijk antwoord kan geven op de vraag “Wiens probleem los je nu eigenlijk op?”.

Kabisa kan helpen met het toepassen van Design Thinking om je ideeën aan te scherpen. Neem contact met ons op voor een uitgebreide uitleg.

1b7380a

Sander Voerman

Creatieve interaction designer en software ontwikkelaar met 20 jaar ervaring. Krijgt een kick van innovatie en werkt het liefst met teams die de ambitie hebben op een hoger plan te komen.