YES! Mijn app staat in de App Store. Wat nu?

Over App Store Optimization, presentatie in de App Store en verkrijgen van bekendheid

Joost

Geschreven door Joost Saanen op 6-6-2017
4 minuten leestijd

Uiteraard moet je app goed werken wil je kans maken op enig succes. En natuurlijk moet de werking intuïtief zijn. En ja, je wilt dat de gebruikers je app blijven gebruiken. Maar je app kan nog zo goed in elkaar steken, de gebruiker zal toch eerst op de downloadknop moeten drukken in de App Store of Google Play. Gaat dit goed komen? Heb je hier wel voldoende over nagedacht? En denkt jouw app bouwer of ICT leverancier ook mee met dit soort zaken?

Het zal wellicht niet onbekend zijn dat de apps die het goed doen, de apps zijn die continu (inter)activiteit met gebruikers stimuleren. Dit soort apps vertrouwen niet op het versturen van een “ik mis je” e-mail aan verloren gebruikers. Dezelfde strategie die (vaak) faalt bij je ex-vriendin werkt dus ook niet voor apps. De meest succesvolle apps worden op dagelijkse basis gebruikt en gebruikers kunnen een leven zonder de app nauwelijks meer voorstellen.

Maar, je kunt nog zo’n hoogwaardige app (laten) ontwikkelen. Het gaat er natuurlijk om dat de gebruikers de stap gaan nemen om de app te downloaden en te gebruiken. Het komt nog vaak voor dat dit té weinig aandacht krijgt.

header tips voor downloaden app social media

In deze blog geef ik je drie tips die het downloaden van je app zal bevorderen.

1. Optimaliseer je app voor zoeken in App Store

Voor websites is zoekmachine optimalisatie (SEO) een belangrijk onderdeel van het succes. Voor een app is dit niet anders. In die context noemen we dit App Store Optimization. Keywords, titels en omschrijvingen zijn heel belangrijk voor de vindbaarheid van je app in de App Store of Google Play. Verplaats je in de gebruiker en bedenk met welke woorden hij/zij zoekt naar je app. Let op want teveel keywords of het gebruik van teveel dezelfde keywords kan als spam worden gezien. Dit heeft een negatief effect. Overdrijf dus niet.

2. Visueel aantrekkelijkheid in stores

Als het om mobiele apps gaat: “van een mooi bord kun je WEL eten”. Natuurlijk is de werking van een app het belangrijkst. Maar zeker niet onbelangrijk is dat deze er ook visueel aantrekkelijk uitziet. Dit begint eigenlijk al vóór dat je een app opent of überhaupt hebt geïnstalleerd. Bij Google Play of App Store dus. Zie de App Store als een etalage van een winkel. Je stapt ook alleen maar de winkel binnen als het product er goed bij ligt.

Icoon van je app

Wanneer je app wordt gezocht in de store, is het icoon van de app één van de eerste dingen die een bezoeker ziet. Besteed aandacht aan het design van dit icoon en zorg dat dit icoon er mooi uit ziet. Laat hier een goede designer naar kijken. Een icoon geeft de gebruiker onbewust al een mening over de kwaliteit van de app die erachter zit. In deze blog zie je mooie icons met een toelichting waarom ze nou zo goed zijn.

Screenshots van je app

In de App Store kunnen screenshots worden geplaatst van de app. In veel gevallen zal een bezoeker deze eerst inspecteren voordat hij overgaat tot downloaden. Belangrijk is om hier voldoende aandacht aan te besteden. De screenshots moeten de gebruiker duidelijk maken waarom hij de app zou moet downloaden. Voor het maken van deze screenshot-afbeeldingen, kun je gebruik maken van screenshot builders. Dit maakt alles net iets fraaier. Zo kun je een mooie achtergrond, tekst met uitleg, etc. toevoegen. Voor meer info over app screenshot optimalization kan ik je deze blog aanbevelen.

3. Spread the word

Dit klinkt misschien een beetje als een dooddoener. Toch is dit meer dan alleen je app aankondigen op Facebook, Twitter of Linkedin. Naast dat je app vindbaar wordt gemaakt in de store, zal deze ook de nodige naamsbekendheid moeten krijgen. Wat hierbij kan helpen is dat andere personen hier over praten, schrijven of vloggen. En dan het liefst personen met enig aanzien — key influencers — in de mobile industry. Zorg hier voor een goede voorbereiding. Het aanbieden van een presskit, kan hierbij vaak helpen. Wanneer je app wordt opgepikt door een website of blogger/vlogger met vele volgers zal dit een enorm positieve uitwerking hebben op het aantal downloads. Mits, de recensie postitief is natuurlijk ;-)

Belangrijk is dat je weet waar je potentiële gebruikers zich bevinden. Helemaal wanneer je app zich richt tot een specifieke groep. Dus maak je app bekend op forums, LinkedIn en Facebook-groepen. Maar ook op een site als Reddit (of relevante subreddits).

Meer weten?

Bij Kabisa zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van mobiele apps. Onze kennis en dienst stopt echter niet bij het programmeren of coderen. Wij denken graag verder! Ook als het gaat over zaken als App Store Optimization helpen wij onze klanten graag verder. Wil jij weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Joost

Joost Saanen

Gepassioneerde all-rounder met brede interesses; van serverbeheer en cloudhosting tot (UI)design en (web)development. Hardloopt en schrijft het liefst tegelijk.